lördag 27 november 2010

Lästa böcker

Vintervitt och krispigt kyligt ute. Varmt och nystädat inne. Mmm... vad passar bättre än att krypa upp i soffan med en kopp kaffe i handen och katten i knät och läsa lite. :) Jag ska göra det alldeles strax, men tänkte först tipsa om ett par läsvärda böcker.

I bokklubben har vi nyligen läst två böcker som jag verkligen kan rekommendera. Den första är Stalins kossor av Sofi Oksanen. En mycket stark roman om olika kvinnors öden i det sovjetiska Estland och i Finland. Språket är fantastiskt naket, lite brutalt och äkta och man blir verkligen starkt berörd. Det är ingen feel-good-bok men absolut värd att läsas. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Oksanen. Betyg: 4

Den andra boken som jag varmt rekommenderar är Sputnikälskling av Haruki Murakami. Det är en vacker och stillsam berättelse om obesvarad kärlek och sökande efter meningen med livet. Språket är lätt, vackert och lustfyllt och Murakami använder roliga liknelser. Det är en lågmäld berättelse men som ändå lämnar en del tankar. Murakami var en trevlig bekantskap som jag kommer att återvända till. Betyg: 4

Om man vill ha något trevligt och lättläst så här i adventstider kan jag tipsa om Mary Ann Shaffers bok Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (hopplös titel men trevlig bok!). Boken handlar om öbornas liv under den tyska ockupationen och berättelsen förs fram genom brev. En feel-good-bok, helt klart. Ingen litterär höjdare kanske, men absolut värd att läsas. Betyg: 3

Däremot var den bok av årets nobelpristagare Vargas Llosa Mario vi läste i bokklubben, Den stygga flickans rackartyg, ingen höjdare. Berättelsen och karaktärerna i boken kändes inte trovärdiga. Nej, Llosa Mario måste har skrivit betydligt bättre böcker. Betyg: 2

2 kommentarer:

Marias stickning och läsning sa...

Hej! Håller med dig ang Stalins kossor och potatispajboken och att Murakami var en trevlig bekantskap. Ska sätta upp Sputnikälskling på läslistan.

ewa sa...

Hej!
Vad roligt att se att det finns fler som bloggar om litteratur och stickning!
Stalins kossor, absolut! Och Potatispajboken, allvarlig men lättsam... Jag gillade att den skrevs som brevroman.
Har börjat läsa Murakami, men läste aldrig ut, inte för jag inte tyckte om utan att det var annat som tvunget skulle läsas innan..
Läste ut Sefi Attas bok "Allt gott ska komma dig till dels" igår. En av årets största läsupplevelser!!
mvh ewa