tisdag 9 september 2008

Sockmania

Jag tittade i min korg-för-aktiva-stickningar (dvs de stickningar jag har på gång som jag med jämna mellanrum faktiskt tar fram och stickar på). Jodå, jag har två andra korgar med vilande projekt och diverse ännu ej påbörjade projekt (=garnlager). Bäst att vara garderad. Det värsta som finns är ju att ha lust att börja ett nytt projekt och inte ha något hemma!

Hur som helst. I ovan nämnda korg hittade jag minsann inte mindre än tre pågående sockprojekt.

Så väldigt aktiva är väl dessa stickningar inte, om jag ska vara helt ärlig. Just nu är det mest sjalstickning. En släng av SSS kanske?

Den mest bortglömda stickningen är Clover (sockklubbens junimönster). Den första sockan stickades faktiskt färdigt i juni. Men sedan har visst annat kommit emellan. Jag gillar mönstret och garnet (Micro bamboo) är jättemjukt. Finns gott hopp om att även socka nr 2 kommer att färdigställas så småningom.

Min far fick sockar i present när han fyllde år i augusti. Hann dock inte få färdigt socka nr 2 av Gentleman's shooting stockings (av Nancy Bush). Garnet som jag beställde har nu kommit och jag har i alla fall nystat det. Alltid något. Detta får bli den prioriterade stickningen när väl sjalen är färdig. Så det så.
Det tredje projektet är Pomatomus (sockklubbens julimönster). Detta sockprojekt påbörjades glatt i somras när garnet till ovanstående gentlemanna socka tagit slut. Vad tänkte jag på? Hur hade jag trott att dessa sockor skulle gå snabbt och lätt att sticka? Ja, lite knepigt är mönstret allt och det kräver att man är ganska koncentrerad. Stickningen är dock praktisk att ta med sig på flyget (jorå, jag har nu lyckats få denna stickning igenom säkerhetskontrollen på två flygresor. Kan beror på att jag använder bambustickor och inte metallstickor).

Japp, så nu har man biktat sig. Känns genast bättre. Tillbaka till sjalstickningen och sedan ta tag i sockstickningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggggga sockar!