måndag 22 juni 2009

Dags att uppdatera lite här...

Det var länge sedan jag skrev här. Man skulle kunna tro att jag har gått i ide, men det har jag inte. Tvärtom har skaparlusten återvänt och jag har varit riktigt flitig de senaste veckorna. Så det är hög tid att uppdatera bloggen. Vad har då hänt sedan sist? Jo, jag har stickat klart sjalen Sagittaria. Den blev jättefin och har använts flitigt. Fotot blev inte så bra, men jag är otroligt nöjd med mitt livs andra trekantssjal. (Visst får man väl vara nöjd med sina bedrifter?)

Ett avslutat projekt alltså... och tre påbörjade. Hur nu den matematiken går ihop? Det fanns ju en hel del UFOs i korgarna att ta sig an... Hur som helst. Jag firade min fina Sagittariasjal med att påbörja ett nytt sjalprojekt. Denna gång en rektangulär sjal - både mönster och garn inköpta hos Maria. Garnet är ett ljuvligt ullgarn i grå-turkosa färger. Mönstret är lätt att lära sig och jag njuter av att sticka sjalen medan jag tittar på halvbra filmer på tv. Jag har dessutom påbörjat ett nytt sockprojekt. Jag har haft dåligt samvete för att jag inte stickat klart några sockar i sockklubben. Men nu hittade jag lite restgarn i mina gömmor som blir fin-fina sockar. Eller vad sägs om denna gröna skönhet:

Socka nr 2 är påbörjad och jag närmar mig hälen med stormsteg. Mönstret är riktigt roligt att sticka.

Hur har det gått med mina UFO:s då? Jo, jag har faktiskt varit lite flitig även i den bemärkelsen. Den franska tröjan har fått en ärm och den andra är påbörjad. Så snart väntar montering och blockning. Den blir nog helt klar lagom till sommaren är slut och kvällarna blir lite kyliga. Perfekt!

Det tredje nystartade projektet är - äntligen! - February Lady Sweater. Garnet, inköpt hos Maria i augusti förra året, har legat och mognat i gömmorna och är nu redo att bli en kofta. Jag härmar hämningslöst Maria och stickar den i svart garn - en tråd bomull och en tråd Drops alpacka. Det blir ljuvligt lent och mysigt.


Nej, nu har jag inte tid att skriva mer. Jag måste ju sticka. Undrar vad jag ska sticka på idag?

Inga kommentarer: