lördag 27 juni 2009

Märkliga historier

Jag har läst/lyssnat på två märkliga berättelser. Den ena handlar om en märklig kvinna som man inte riktigt får grepp. Huvudpersonen i Häxan från Portobello av Paulo Coelho är Athena och man möter henne genom andra människors berättelser. Boken är vackert och lite poetiskt skriven och boken rör sig i gränslandet mellan det religiösa och övernaturliga. Jag gillade historien även om jag inte alltid kände sympati för huvudpersonen.

Den andra märkliga berättelsen är Livläkarens besök av Per Olov Enquist. Detta var min första bekantskap med Enquist och jag uppskattade hans sätt att skriva. Jag kommer säkert att läsa fler av hans böcker. Den här berättelsen handlar om en annorlunda kung, en ensam drottning och en ovanlig läkare i 1700-talets Danmark. Det är en kärlekshistoria och en historisk berättelse. Som alltid i historiska skildringar undrar jag hur nära "verkligheten" berättelsen ligger. Boken är väl värd att läsa. något för lata sommardagar kanske.

Inga kommentarer: