tisdag 5 januari 2010

Vintervitt...

Vintern håller i sig och snön ligger kvar även i Stockholmstrakten. Det är kallt och fantastiskt vackert med den vita snön. Jag har inspirerats av både kylan och det vintervita i min stickning.
Årets första FO blev en vit halsduk som värmer gott i kylan. Jag hade ett nystan Raggi och ett nystan Silke-alpacka hemma och tillsammans blev de en mjuk halsduk. Mönstret är mycket enkelt: förskjuten resår, dvs 1 avig och 3 räta men omlott så att de bildar ett mönster. Lite roligare än bara rätstickning.


Jag hade även två nystan TeeTee Elegans i benvitt som har legat hemma något år i väntan på inspiration. Så en kväll när jag surfade runt hittade jag det perfekta mönstret till detta garn: Traveling woman. Ett enkelt spetsmönster som är ganska brett, dvs sjalen blir mer bred än djup. Trots att jag stickar med dubbla trådar blir sjalen ganska liten så jag gör några extra mönsterrapporter. Garnet är ljuvligt mjukt att sticka med och jag kan inte riktigt slita mig från denna stickning... :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej.
Såg att du undrade över mitt sock-mönster...det är ett flätmönster som jag hittat här: http://cache.lionbrand.com/faq/313?.html?language=En

För övrigt så "fristilar" jag efter eget huvud :-)