lördag 13 december 2008

Två medelmåttor och en riktigt bra

Jag har inte läst så mycket den senaste tiden. Mest beroende på att jag har läst mycket jobblitteratur så det har liksom fyllt "läskvoten". Men ett par böcker har jag i alla fall tagit mig igenom.

Två av dem var halvdanna, ganska platta i sina personskildringar och historierna lyfte aldrig riktigt. Nej, inga höjdare rent läsupplevelsemässigt. Det finns inte så mycket mer att säga om dem annat än att redovisa:

Landet bortom haven av Tamara McKinley

och

En gång mord av Ruth Rendell


Den tredje boken däremot är en riktig höjdare: The Lollipop Shoes av Joanne Harris. Harris är en av mina favoritförfattare och hon gjorde mig inte besviken denna gång heller. Ni som sett/läst Chocolate: yes, Vianne (huvudpersonen) är tillbaka. Detta är alltså fortsättningen på Chocolat. Och som vanligt i Harris böcker är stilen lite drömsk med inslag av "övernaturliga" fenomen. Trots att det egentligen inte händer så mycket i boken så dras man in i historien. Välskriven och en njutning att läsa. Rekommenderas varmt i jul för er som kan tänka er att läsa på engelska.

Inga kommentarer: