måndag 11 februari 2008

Nobel läsning

Nu har jag läst ut en av julklappsböckerna: Martha av Doris Lessing, nobelpristagare i litteratur. Det var intressant läsning. Lessing skriver mycket bra. Det är en intressant historia och man får följa huvudpersonen Martha under hennes ungdomsår. Lessing skriver tillgängligt och med det menar jag att det inte är svårt och krångligt, utan lätt att läsa. Men både miljö- och personbeskrivningarna är ändå rika.

Jag påbörjade Snö av Orhan Pamuk (2006 års nobelpristagare) men tyckte att det var för pratigt. Boken ligger fortfarande i korgen bredvid sängen, halvt igenomläst. Har väl tänkt att ge den ett försök till så småningom.

Men, Lessing var alltså en trevlig bekantskap och jag kommer nog att fortsätta att läsa serien om Marta (finns 4 böcker till).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snö fungerar utmärkt som ljudbok dock! Men, tror inte jag skulle orka läsa den som pappersbok, kanske. Men, ljudbok med en bra stickning till - helt okej.
Hemlisen din

doktoranden sa...

Vilket bra tips! Det ska jag prova. Jag tyckte om boken, den var bitvis mycket vacker. Men, som sagt för pratig ibland.

Unknown sa...

Men den är ljuvlig när man tar sig igenom den, har man som jag varit mycket i Turkiet så är den underbar! Eldstickan ;o)