fredag 29 augusti 2008

Det finns stickor och stickor...

Trots att jag inte är klar med sjalen Juno Regia, så bestämde jag mig för att påbörja ett nytt sjalprojekt: Seascape i garnet Grignasco merinosilk. Jag tog de stickor jag hade hemma: ett par vanliga stickor i nr 5. Mönstret var lätt och det gick ganska bra att sticka, men stickorna är trubbiga och jag tappade maskor alltför ofta. När jag tappat en maska som repade upp sig flera varv var måttet rågat: näää, nu köper jag lace-stickor!

Sagt och gjort. Jag tog mig till Marias garn, fast besluten att bara köpa stickor. Jag kom naturligtvis hem med en påse med garn till February Lady Sweater (så gick det med den föresatsen att "stasha-down"). Ja, men det är ju inte fel med en kofta till... och så får man ju dessutom nöjet att sticka den! Förutom ljuvligt koftgarn kom jag hem med mitt livs första lyxstickor: Addi Lace rundsticka nr 4.

Jag repade genast upp stickningen och började om. Vilken skillnad! Lace-stickorna är mycket spetsigare och det är därmed mycket lättare att få flyt i stickningen. Nu förstår jag - äntligen - alla lyriska lovord över denna typ av stickor. Jag säger bara det: det är skillnad på stickor och stickor!

2 kommentarer:

Marias stickning och läsning sa...

Ja, lacestickorna är härliga att sticka med, har skaffat flera och använder dem inte enbart till schalar. Mitt senaste stickinköp är Harmony strumpstickor, ett set med stickor i halvnr fr 2-3,25. Verkligen ett fynd till sockar, vantar och muddar!

Anonym sa...

Ja jag tror det var Maria på marias Garn som sa att stickning faktiskt är en materialsport... jag sitter också med mina "vanliga" rundstickor...jag kanske måste shoppa ;-) Och det kanske redan idag... ähum