söndag 18 januari 2009

Köpstopp och KALs

Nytt år och nya föresatser. När man är på semester i Egypten den första veckan på året har man tid att fundera över saker och ting. Här är några av de saker som jag funderade över vid poolen:

Jag har två mål med min stickning/virkning detta år:
1. Att minska antalet UFOs som ockuperar mina stickkorgar.
2. Att minska garnlagret - "stasha down".

Det betyder att jag kommer att fokusera på pågående stickningar i första hand just nu. Och det betyder oxå att jag faktiskt har köpförbud på garn detta år. Undantaget är att köpa till garn för att kunna slutföra ett projekt, alltså är det i vissa fall tillåtet med "kompletteringsköp".

Jag har funderat en hel del på de inlägg som jag läst om köpstopp och har bestämt mig för att utöka köpförbudet till att även gälla böcker (det finns ju bibliotek) och kläder till mig själv (undantaget ett par nya jeans). Det ska bli lite spännande att se hur det går. :)

Vad får jag göra då? Jo, jag får byta t.ex. böcker ellet kläder med andra och på så sätt få "nya" saker, jag får göra nya kläder från mina gamla eller från mitt tyg- eller garnlager.

Så, för att underlätta minskandet av både UFO och garnlager har jag gått med i två KALs: Stickameras sockklubb 2009 och Stickfrossas Pomatomus KAL.


Pomatomus är snart klara. Jag har stickat hälen på socka nr 2 och socka nr 1 är klar så när som på "graftingen" av tån. Mönstret är mycket vackert men lite klurigt. Socka nr 1 tog en evighet att sticka, men nr 2 går som en dans.

Januarisockarna är påbörjade. Jag valde enfärgat Regia Silk för jag vill att flätmönstret ska framträda tydligt. Detta är första gången jag stickar sockar från tån och upp. Lite annorlunda var det, men det blir fint.

1 kommentar:

PetraO sa...

Duktigt med köpstopp ett helt år! Själv håller jag mig till 3 månader i taget så får vi se hur det går! Pomatomusarna blir väldigt vackra!