torsdag 1 januari 2009

Äventyr i Rom

Gott nytt år önskar jag alla er stickerskor och stickare! Jag har haft en härlig jul och en något annorlunda nyår än planerat (magsjuk son). Jag har stickat lite mindre än jag tänkt men läst/lyssnat desto mer. Här är några böcker som jag plöjt:

Jag har just lyssnat klart på en trevlig deckare av Carina Burman: Vit som marmor. Detta är en deckare av den gamla sorten. Handligen utspelar sig på 1800-talet och rör sig i svenska konstnärskretsar i Rom. Historien rymmer både kärlek, romantik och ond bråd död. Språket är även det lite gammaldags och passar väl ihop med 1800-tals miljön. Jag tyckte mycket om historien och kommer nog att läsa/lyssna på mer av Burman.

En annan ljudbok som jag lyssnat på nyligen är Dödlig dos av Donna Leon. En deckare som även den utspelar sig i Italien. Den var också helt ok. En spännande historia rätt och slätt. Trevligt att göra Leon bekantskap. Men berättelsen lämnar inga "wow" efter sig. Börjar jag kanske bli kräsen..?

En bok som definitivt höjer sig över mängden är Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl. Detta är en mycket annorlunda bok. Den kan klassificeras som en spänningsroman men innehåller mycket mer. Den är dessutom skriven som en slags akademisk text, kryddad med referenser till diverse andra böcker och huvudpersonerna är mycket speciella människor. Jag antar att antingen älskar man denna bok eller så avskyr man den. Jag älskar den! Historien utvecklar sig långsamt genom boken och man blir överraskad flera gånger. Rekommenderas varmt.

Inga kommentarer: