onsdag 16 april 2008

Bekännelse...



Vad gör en sann stickoman? Jo, i väntan på att det beställda garnet (som ska bli en Juno Regia) ska komma, går hon förbi en garnbutik på vägen hem från jobbet och köper lite nytt garn. Vadå'rå? Jo, asså, mors dag är ju snart och det vore väl kul att ge lilla mamma en fin sjal? Ja,visst! Jag (alltså ovan nämnda stickoman) kom hem med fyra nystan av det ljuvligaste alpacka-silkegarn man kan tänka sig.



Det röda garnet ska bli en Lace Ribbon till lilla mamma. Och det vita garnet ska... Fast det kanske jag inte ska skriva här... ;)


Det intressanta i historien utspelar sig nämligen när denna stickoman kommer hem och ska hämta dagens post i brevlådan. Vad finns väl där, om inte garnleverans från pålitliga Garnhärvan? Ha! Nu så har jag plötsligt flera garner som ska nystas och stickas sjalar av.



Härligt, eller hur?


I sådana här allvarliga fall av projektkrockar finns bara en lösning: att ta första garn inom räckhåll och börja på en gång. Jag tog alltså det röda garnet (Alpacka-Silke från Blue Sky), bambustickor 3,75 och räknade snabbt ut att jag behövde minska antal maskor med 9 (en rapport) eftersom silkegarnet är lite tjockare än garnet i mönsterbeskrivningen. Några härliga stunder senare har följande uppnåtts: en stump spetssjal. Puh! Nu kan den vila några dagar i korgen och bekanta sig lite med andra påbörjade projekt utan att skämmas.

Och jag kan kasta mig över sjalgarn nr 2. Den stora frågan här är vilket garn ska jag välja till Juno Regiaprojektet? Lila Merinosilk eller benvitt Elegance? Svåra beslut måste tas... Det lutar åt det benvita Elegance. Man vill ju gärna ha något somrigt att sticka på just nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha! Gillar din inställning.