måndag 14 januari 2008

Bra och mindre bra läsupplevelser

Jag har inte hunnit med att blogga något på drygt en vecka. Det beror på både en envis halsinfektion och en uppsats som skulle skrivas. Både infektionen och uppsatsen är nu avklarade och jag kan pusta ut i soffan med lite stickning. Jag hann i alla fall med att läsa lite när jag låg nerbäddad i sängen. En riktigt bra läsupplevelse och en inte så bra. Jag börjar med den senare:
Jag har läst Jadeögat av Wei Liang. Den är en sorts deckare som utspelar sig i det moderna Kina. Det hade ju varit intressant om historien och miljö- och personbeskrivningarna inte hade varit så urblekta. Det hela är alltför tunt och slätstruket. Historien tar aldrig fart och det är inte det minsta spännande. Jag får heller ingen exotisk känsla av att det är i en annan miljö än den jag känner till. Synd. Det hade kunnat vara en intressant historia. Boken rekommenderas inte.


Den andra boken jag har läst är Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. Detta är en bladvändare. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig. Den berörde mig djupt och den är dessutom vacker. Läs den!

Inga kommentarer: