fredag 4 januari 2008

Fler FO2007

När jag nu håller på med min inventering, så måste jag ju redovisa några fler alster som jag gjort 2007. Sommaren 2006 stickade jag en kofta till mig i Tilda från Svarta Fåret. Den blev helt misslyckad; för stor och oformlig. Jag brydde mig inte om att sy i några knappar och använde inte koftan en enda gång. Ett år senare, när sticklusten kom över mig igen, kom jag på idén att "slakta" koftan och använda garnet till något annat. Tilda är ett underbart mjukt garn och jag tyckte alltså att det skulle passa till ett par tröjor till barnen. Det får ju absolut inte vara ett stickigt garn när det ska bli barntröjor! Problemet var naturligtvis att färgen var mullvadsbrun - inte barnens favorit. Jag tog helt enkelt med barnen till garnaffären och bad dem välja två färger var som passar till den bruna nyansen. Det blev - naturligtvis - två gröna nyanser, två röda + svart. Och här är resultatet.

1. Randiga tröjan till yngste sonen. Jag har haft ett grundmönster på raglantröja, men hittat på randningen själv.


2. Sportiga tröjan till äldste sonen. Även här har jag hittat på mönstret själv. Grundmönstret är detsamma som ovan.



Barnen är överförtjusta. Dessa tröjor är nog aldrig i klädskåpen; antingen är de i tvätten, på torkställningen eller på barnen själva. Tur att Tilda går att tvätta i maskin! Garnet blir tyvärr lite slitet och noppigt. Tröjorna har även töjt sig lite. Men vad gör väl det när barnen älskar sina tröjor så mycket. De har till och med berättat i skolan att mamma designar kläder. Jo, man tackar.

Inga kommentarer: