söndag 6 januari 2008

Första FO2008!

Nu är äntligen Patti klar! Hon fick ligga ganska länge innan hon fick några knappar, men nu så är hon färdig. Jag gillar verkligen garnet - Rowan Felted Tweed - det är mjukt och lätt att sticka i. Koftan gick fort att sticka trots att det var ganska tunna stickor och många maskor i början. Jag gillar kragen som är stickad i rätstickning och är böjd så fint. Knapparna som jag valde till slut har en egen liten historia. 1996 var jag och maken på Samoa i söderhavet och jag köpte dessa knappar gjorda i kokosnötskal på en liten marknad. De har sedan legat i knapplådan och väntat på att få pryda något speciellt plagg. Jag tycker att de passar utmärkt till Pattis gröna färg. Det blir premiär imorgon för Patti...
Det här var första gången jag stickade efter en engelsk mönsterbeskrivning och jag hade lite problem med ärmkullen. Fick repa upp och sticka om. Men slutresultatet blev ju bra. I mönstret stod det att det går åt 10 nystan till L, men jag använde bara 9. Ska se om det går att byta det gröna nystanet mot en annan färg. Jag har nämligen fått syn på den här mössan som jag vill sticka.

Inga kommentarer: