fredag 9 maj 2008

Böcker

Dags att rapportera lite färdiglästa och färdiglyssnade böcker.

Först ut är Agenten av John Grisham. Det är en ganska medioker historia om en advokat som syltat in sig i komplicerade affärer. Det är inte en av de bättre böcker jag läst av Grisham med duger gott som avkoppling i hängmattan eller innan man ska sova. När jag har mycket jag måste läsa i jobbet så är det skönt att läsa lättläst litteratur och det är precis vad den här boken är: lättläst. Men historien lämnar inga direkta spår efter sig. Inte som Egyptologen, som jag har gått och funderat på då och då.

Den andra boken är En midsommarnattsdröm av Arne Dahl (ljudbok). Den här historien är riktigt bra och välskriven (kan man säga det fast man bara lyssnat på boken?). Jag fångas av de olika morden och personerna beskrivs på ett sätt som gör att man kommer bra in i handlingen. Och upplösningen var ju oväntad... Kort sagt: en mycket läsvärd bok (eller "lyssnarvärd").

Det har blivit många deckare på sista tiden. Jag brukar ha perioder då jag läser mycket spänningslitteratur, framför allt när det är mycket annat och jag inte orkar läsa så krävande böcker. Men i bokhyllan väntar några böcker ur andra genrer.

Inga kommentarer: